
 

 

 

 

 

www.rsf.org 

  

Rwanda | 30.04.2009  

Government urged to lift ban on BBC’s local broadcasts 

  

Reporters Without Borders has written to Rwandan information minister Louise Mushikiwabo 

expressing deep concern about the “temporary suspension” of BBC broadcasts in the local language 

Kinyarwanda because of comments about the 1994 genocide which Rwandan citizens made in one of 
these broadcasts. 

“We are aware that the genocide continues to be a highly sensitive subject in your country and that 

Rwanda is engaged in a delicate process of national reconciliation, but we nonetheless think that this 

suspension is arbitrary and constitutes a serious press freedom violation,” Reporters Without Borders 
said in its 28 April letter. 

“We therefore ask you to restore the BBC broadcasts without delay and to guarantee respect for 

diversity of views,” the letter said. “In a country where there is no press freedom, this incident 
seems to be an additional way of reducing Rwandans’ access to news and information.” 

The temporary ban on the BBC’s programmes in Kinyarwanda was announced on 26 April, a day 

after the programme “Imvo n’Imvano” (Heart of the Problem) included an interview in which former 

Prime Minister Faustin Twagiramungu said that as a Hutu, he could “never give in to Tutsi demands 

to apologize for the 1994 genocide.” Another interviewee said the bodies of Rwandans that washed 

up on the banks of Lake Victoria during the genocide were those of Hutus killed by the rebels of the 

Rwandan Patriotic Front. 

The government said these comments were liable to undermine efforts at national unity and 
reconciliation and were clearly made with the sole aim of “inciting hatred among Rwandans.” 

Relations between the government and foreign media are tense. Sonia Rolley, the correspondent of 

the French public radio station Radio France Internationale (RFI), was expelled without explanation 

in June 2006. Five months later, the government ordered the closure of RFI’s local FM relay station 

after breaking off diplomatic relations with France. 

Reporters Without Borders is ranked 145th out of 173 countries in the 2008 Reporters Without 

Borders press freedom index while President Paul Kagame has for several years been on the 

Reporters Without Borders list of “Predators of Press Freedom.” 

 


